12.02.2024
Wat is gebiedsmarketing?
Het is een term die je regelmatig voorbij zie komen: gebiedsmarketing. Maar wat is gebiedsmarketing precies? En hoe verhoudt zich dat weer tegenover andere vormen van marketing zoals citymarketing, vastgoedcommunicatie en omgevingscommunicatie? Wij leggen het je haarfijn uit!
Wat is gebiedsmarketing?
Gebiedsmarketing staat ook wel bekend als plaatsmarketing of stadsmarketing (citymarketing). Heel kort door de bocht is gebiedsmarketing een strategische benadering om een specifiek gebied zoals een (winkel)centrum, gebouw, wijk, stad of gehele regio’s te promoten en versterken. Het wordt dan wel gebiedsmarketing genoemd, maar bevat bijna altijd aspecten zoals marketingstrategie, branding marketing, webdevelopment bureau, online marketing, motion design, 3D design, gebiedsmarketing, citymarketing, community management, app ontwikkeling en het bevorderen van economische groei.
Gebiedsmarketing is uniek omdat het een stuk veelomvattender is dan de meeste vormen van marketing. Neem bijvoorbeeld social media marketing, dat zich echt richt op één afspect van de marketingmix. Gebiedsmarketing is echt omnichannel, waarbij verschillende offline en online communicatiekanalen vanuit de strategie al worden toegepast om de doelgroep(en) te bereiken. Daar heeft ons internet marketing bureau verstand van.
Voorbeelden van gebiedsmarketing
Weet je wat, we geven je wat voorbeelden van gebiedsmarketing die we normaliter chronologisch aflopen. Denk eerst aan strategische documenten, zoals een merkverhaal met ondere andere jouw verhaal, doelgroep(en) en onderscheidende vermogen. Vervolgens ontwikkel je hierop aansluitend een huisstijl/brandbook. Vervolgens ga je aan de slag met het creëren van je online distributienetwerk, via een website, app, socials, dashboards, flyers en/of e-mailcampagnes en meer.
Dan ben je ‘pas’ klaar om je meer te gaan focussen op de marketing: het bereiken van je doelgroepen, zoals jouw (mogelijke) huurders, klanten, bezoekers, partners en stakeholders. Dat kan middels advertentiecampagnes, je magazine, een inlogportaal, sociale content, informatie-avonden en/of offline evenementen. Vervolgens is het belangrijk om via community management jouw gemeenschap te betrekken. Onze ervaring leert dat je de beste resultaten boekt wanneer je samenwerkt met de lokale bewoners. C’est ça, een kort overzicht van een aantal onderdelen van gebiedsmarketing!
Ons gebiedsmarketing werkproces
Ons marketing bedrijf Amsterdam kent een team van strategen, digitale developers, creatieve designers en content creators die tientallen merken hebben geholpen jaar op jaar te groeien. De kern? Een strategisch fundament met sterk verhaal (rode draad) dat resoneert met jouw doelgroep. Vanuit deze strategische documenten, zoals een merkidentiteit, contentstrategie, kernpersonas en meetbare KPI’s, gaat de geoliede machine draaien!
Klaar om (meer) op de kaart te worden gezet?
Wat is gebiedsmarketing? Wanneer je begint bij de strategie en vanuit dit solide fundament gebiedsmarketing werkzaamheden uiteenzet, is dit een krachtige manier om lokale gemeenschappen te versterken en aantrekkelijk te maken. Ons online marketingbureau Amsterdam helpt je graag om door middel van doordachte branding, community engagement en online aanwezigheid een positieve impact op de groei en ontwikkeling te creëren voor jouw locatie. Klinkt goed? Neem dan contact op met ons digitale marketing bureau! Meer weten? Check ons marketing magazine!