Wat is motion design

Yes, bewegend beeld is dé manier om jouw verhaal te vertellen. Maar iedereen maakt videocontent, dus hoe ben je in 2024 nog onderscheidend? Dat is waar motion design (ook wel 3d design) komt kijken. Het gaat hierbij om het ontwerpen (designen) van bewegende (motion) beelden. Deze beelden zijn dus niet gefilmd, maar geanimeerd of getekend. Dit kan gebruikt worden in content (zoals video’s), designs (zoals logo’s), websites (bewegende elementen) en meer. Een aantal voorbeelden van motion design zijn:

Motion graphic

We noemen dit toch even apart, al kun je dit ook zien als motion design. Echter verstaan we hier vaak de wat ‘simpelere’ motion designs onder, zoals het toevoegen van effecten zoals toffe overgangen tussen jouw beelden of het toevoegen van bewegende teksten aan jouw content. Eigenlijk zoals deze kaarten dus!

3D animatie

Eén van de meest ingewikkelde vormen van motion design, waarbij je in 3D animeert. Dit betekent dat je beelden niet enkel twee dimensoniaal zijn (lengte en breedte), maar ook diepte meekrijgen. Je video wordt zomeer immersief.

Product design

Wist je dat je jouw producten helemaal digitaal kunt ‘namaken’, waardoor je er vervolgens vanalles mee kunt doen, zoals 3D animeren en allerlei effecten meegeven?

UX/UI animaties

Dit gaat een stuk verder dan een simpele schermopname. Bestaande UI elementen worden op deze manier vergroot, bewogen, in elkaar over laten gaan, afgeremd en meer. Dit kan interactief worden gebouwd, waardoor het alleen gebeurt wanneer een gebruiker iets doet, zoals scrollen, hoveren of klikken. Wanneer je wat lager op de pagina scrollt, zul je een UX/UI animatie zien die werkt op scrol en waarbij diverse onderdelen bewegen, het perfecte voorbeeld hiervan dus!

Wat is motion design

Yes, bewegend beeld is dé manier om jouw verhaal te vertellen. Maar iedereen maakt videocontent, dus hoe ben je in 2024 nog onderscheidend? Dat is waar motion design (ook wel 3d design) komt kijken. Het gaat hierbij om het ontwerpen (designen) van bewegende (motion) beelden. Deze beelden zijn dus niet gefilmd, maar geanimeerd of getekend. Dit kan gebruikt worden in content (zoals video’s), designs (zoals logo’s), websites (bewegende elementen) en meer. Een aantal voorbeelden van motion design zijn:

Motion graphic

We noemen dit toch even apart, al kun je dit ook zien als motion design. Echter verstaan we hier vaak de wat ‘simpelere’ motion designs onder, zoals het toevoegen van effecten zoals toffe overgangen tussen jouw beelden of het toevoegen van bewegende teksten aan jouw content. Eigenlijk zoals deze kaarten dus!

3D animatie

Eén van de meest ingewikkelde vormen van motion design, waarbij je in 3D animeert. Dit betekent dat je beelden niet enkel twee dimensoniaal zijn (lengte en breedte), maar ook diepte meekrijgen. Je video wordt zomeer immersief.

Product design

Wist je dat je jouw producten helemaal digitaal kunt ‘namaken’, waardoor je er vervolgens vanalles mee kunt doen, zoals 3D animeren en allerlei effecten meegeven?

Waarom motion graphics de nieuwe standaard is

Je hebt het al wel een beetje door, je kunt zo ver gaan als je wilt met motion graphics. Je kunt eigenlijk alles maken met enkel jouw laptop, een motion design proces (daarover later meer) en een goede dosis creativiteit. Dit brengt wat belangrijke voordelen met zich mee, wat animatie de standaard heeft gemaakt. Zo pakt het je aandacht, bewegende beelden werken veel beter dan statisch beeld. Alleen al het gebruik van video in plaats van tekst en afbeeldingen leidt to 1200% meer deelacties via socials. Of 95% onthoudt en begrijpt na het zien van een video het gemiddelde onderwerp tegenover 10% bij tekst…

Daarnaast kun je verschillende design-technieken zoals kleuren, fonts, effecten en bewegingen combineren, waardoor motion design zorgt voor meer duidelijkheid. Tot slot oogt het, wanneer je ervoor zorgt dat het geen overkill wordt, strak en professioneel.

Stop Motions

Bij dit motion design type creëer je een ‘video’ door een object of afbeelding te animeren door middel van individuele frames. Deze plak je achter elkaar en voila: de direct herkenbare stop motion is het resultaat!

Geanimeerde (uitleg)video’s (2D en 3D)

Het kan een uitdaging zijn om enkel met videobeelden verhalen te vertellen en statische infographics of brochures zijn ook zo jaren 2000… geanimeerde video’s die beeld, tekst, geluid, effecten, kleuren en meer combineren vertellen zo vaak meer dan duizend woorden. Ze zijn gemakkelijk in te zetten op je website, als ads, in e-mails en/of als organische content via socials. Top dus!

Bewegende elementen op websites en apps

We bezoeken honderden app-pagina’s en webpagina’s per dag, maar hoe houd je iemand zijn aandacht vast? Dat doe je door elementen te laten bewegen door middel van motion design natuurlijk!

Designs die tot leven komen 

Ook hier pak je via motion design direct de aandacht en maak je designs duidelijk. Denk aan een website design die je tot bewegend prototype omtovert zodat je zijn look, feel en werking kunt toetsen. Of een logo animeren zodat je begrijpt wat het idee erachter is én-ie boven het maaiveld uitsteekt.

Titels en teksten

Of je het nu hebt over teksten in infographics, video’s, websites, apps, presentaties en meer, het animeren van titels en teksten is één van de meest voorkomende en in de basis gemakkelijkste manier van motion graphics.

GIFs

Door korte motion designs te maken en deze te loopen (herhalen) kun je GIFs maken. Aangezien dit bestandstype compatibel is met bijvoorbeeld websites, apps en e-mails, zijn GIFs super bruikbaar voor je verschillende marketing-uitingen.

Hoe verloopt het motion design proces?

Brandclick werkt altijd via een vast proces om ervoor te zorgen dat we onze tijd zo effectief mogelijk besteden. Dat begint met een duidelijk strategie en briefing op papier zetten zodat alle neuzen dezelfde kant op staan. Vervolgens vertalen wij dit naar een concept. Wanneer dit concept akkoord is, gaan we over tot het maken van een storyboard met ontwerpen. Tot slot begint de productie van het uiteindelijke motion design. Dat alles vindt plaats binneshuis, aangezien wij over de verschillende expertises bezitten om van begin tot eind een motion design product af te leveren.

Relevant werk 1 - Gkazas Olijfolie

Gkazas Olijfolie is het schoolvoorbeeld van een bedrijf dat authentiek is maar ook blijft innoveren. Dat moet je dan wel laten zien in jouw uitingen. Daarom zorgen we dat we animaties toepassen op allerlei online uitingen van het merk, zoals in de nieuwsbrief, op de socials en op de website.

Klaar om
jouw merk meer
op de kaart te zetten?