Our people

Wat zijn goede KPI’s en hoe stel je ze op?

Key Performance Indicators (KPI’s) zijn een belangrijk begrip in (online) marketing. Jij zult hier als medewerker van een online marketing bureau vast en zeker veel te maken mee hebben, maar ook als klant zijnde met ze bezig zijn. Maar wat zijn KPI’s? En hoe stel je goede KPI’s op?

Wat zijn KPI’s?

Het is een hele mondvol, maar eigenlijk is het niet zo ingewikkeld. KPI’s zijn meetbare doelen die wij gebruiken om de voortgang en effectiviteit van de marketingactiviteiten in kaart te brengen en evalueren. Vooral het feit dat je de impact van jouw werkzaamheden kunt kwantificeren maakt ze essentieel voor een goede bedrijfsvoering. 

Een aantal voorbeelden van (goede) KPI’s zijn het conversieratio, return on investment (ROI), kosten per lead, churn rate (percentage klanten dat afhaakt na aankoop) en click rate. 

Hoe stel je goede KPI’s op?

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, daarom geven we je een aantal richtlijnen en voorbeelden zodat jij zelf goede KPI’s kun opstellen. Ons digitale marketing bureau werkt er uiteraard ook mee. Graag gedaan!

Relevantie

Het is belangrijk dat ze gerelateerd zijn aan de strategische doelstellingen. Wanneer jouw marketing de focus legt op het vergroten van naamsbekendheid, is impression rate (hoe veel je wordt getoond) relevant, het conversieratio niet.

Uitvoerbaar

Wanneer je een relevante KPI hebt gevonden moet je hier taken aan kunnen verbinden. Denk weer aan het vergroten van naamsbekendheid via impression rate. Je kunt dan gaan onderzoeken hoe jij bijvoorbeeld via SEO activiteiten meer getoond wordt in Google, super uitvoerbaar! 

Meetbaar

Een beetje een open deur, maar wel goed om aan te geven dat ze meetbaar moeten zijn. Wij proberen ook altijd percentuele KPI’s te gebruiken, aangezien die verbanden veel duidelijker weergeven. Neem impression rate via Google. Het kan zijn dat jij meer weergaven krijgt, maar een lagere impression rate hebt, simpelweg omdat het zoekvolume flink toeneemt. Eigenlijk doe je het minder goed, maar wanneer je enkel naar de absolute cijfers kijkt, zul je dat niet concluderen.

Realistisch

Het is voor iedereen motiverender wanneer je doelen opstelt die haalbaar zijn. Natuurlijk moeten ze wel uitdagend zijn binnen een bepaalde tijdsperiode, maar van onmogelijke KPI’s wordt niemand beter/wijzer.

Betekenisvol

Pas op voor vanity metrics. KPI’s die niks zeggen. Omzet is een goede. Je kunt het doel stellen om van €1000 naar €3000 omzet te gaan. Dat kan (bijna) iedereen door bijvoorbeeld duizenden euros aan advertentiebudget te spenderen. Uiteindelijk heb je er niks aan. Echter het verbeteren van je ROI is wel een super waardevolle KPI waarmee daadwerkelijk relevante informatie wordt verschaft die bijdraagt aan het begrip van de prestaties en de besluitvorming.

Stappen voor het opstellen van goede KPI’s

  1.     Definieer doelen die bijdragen aan het succes van de organisatie, zoals een hogere winst
  2. Koppel hier indicatoren aan die meetbaar zijn zoals kost per acquisitie en conversieratio
  3. Zet nu je KPI’s op, zoals een kost per acquisitie van onder de €10 of een conversieratio van 5%
  4. Wist je dat geanimeerde video’s die beeld, geluid, kleuren, effecten en teksten combineren tot de beste resultaten leiden? Ze vertellen zo vaak meer dan duizend woorden. Dit is wel een uitdagende vorm van motion design, maar zijn vervolgens gemakkelijk in te zetten op je website, als ads, in e-mails en/of als organische content via socials. Top dus!
  5. Zorg dat jouw tracking in orde is zodat je ook daadwerkelijk kunt gaan meten wat voor een invloed jouw experimenten hebben op de desbetreffende KPI’s 
  6. Monitor en analyseer (het liefste via een KPI dashboard) zodat je ziet of jouw werkzaamheden van invloed zijn. Wij raden experimenten aan die 2 weken lopen

Wat zijn goede KPI’s en hoe stel je ze op?

Zo, dat is wat goede KPI’s zijn en hoe je ze opstelt in een notendop. Op deze manier ben je data-driven bezig en dat is voor elke onderneming anno nu een vereiste wat ons betreft. Lekker bezig dus! Loop je nog ergens tegenaan, zin om te sparren of gewoon behoefte aan een luisterend oor? Ons online marketingbureau Amsterdam helpt je graag verder. Wist je dat ons marketing bedrijf Amsterdam ondersteuning biedt in marketingstrategie, branding marketing, webdevelopment bureauonline marketingmotion design3D designgebiedsmarketingcitymarketing en community management? Contact dus ons internet marketing bureau! Meer weten? Check ons marketing magazine!

Lees verder

bekijk al het nieuws

Design

Marketing

Marketing