Our people

Wat valt er onder digitale marketing? Een complete gids

Digitale marketing of online marketing is wat ons betreft essentieel in de marketing mix van elk bedrijf. Het is dan wel goed om te weten wat valt er onder digitale marketing. Dat is nogal wat! In deze uitgebreide gids bekijken we wat er zoal onder digitale marketing valt en waarom het zo van belang is.

Wat is digitale marketing?

We doen eerst een stapje terug en beginnen bij wat marketing is. Hierbij wordt over het algemeen alle acitiviteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen. Digitale marketing verwijst naar hetzelfde, alleen dan via digitale marketingplatformen. Ook hier is het ultieme doel vaak (meer) verkoop, maar ook het opbouwen van naamsbekendheid en het genereren van leads zijn belangrijke doelstellingen.

wat valt er onder digitale marketing

B2B en B2C

Nog een laatste puntje voordat we wat valt er onder digitale marketing induiken: online marketing wordt over het algemeen onderverdeeld in business to business marketing (B2B) en business to consumer (B2C) marketing. Bij B2B marketing richt jij jouw marketingactiviteiten op bedrijven. Ben je bijvoorbeeld een koffiemerk? Dan richt je je op horeca, drankwinkels en supermarkten.

Bij B2C marketing richt je je op de eindgebruiker, de consument. Dat betekent dat je als koffiemerk bijvoorbeeld advertenties via sociale media voor jouw gemalen koffiebonen target op mensen zodat ze thuis van een heerlijk kopje kunnen genieten. Zo, nu gaan we door met wat valt er onder digitale marketing:

De verschillende soorten digitale marketing

Digitale marketing is ontzettend uitgebreid. We geven jou de meest bekende soorten zodat je in ieder geval weet waar je het over hebt. Wat valt er onder digitale marketing?

‘Traditionele’ marketing
Marketing was vroeger een stukje ‘simpeler’. Of nou ja, in ieder geval wat minder uitgebreid, denk aan televisie, radio en kranten. Via een reclame op de tv, spotje op de radio of banner in de krant deelde jij jouw product of dienst met de doelgroep. Veel bereik maar weinig data.

Website optimalisatie
Zoals conversie optimalisatie en Search Engine Optimization (SEO). Bij conversie optimalisatie worden er constant experimenten en analyses op de website uitgevoerd. De resultaten worden in kaart gebracht en op basis daarvan worden weer vervolgstappen uitgezet.

SEO is een cruciaal onderdeel van digitale marketing en kan als een soort website-optimalisatie worden gezien. Je bent hierbij namelijk je website prestaties aan het verbeteren (een snelle website die vlekkeloos presteert is erg belangrijk voor SEO) en content aan het optimaliseren om hoger te ranken op zoekmachines als Google. Door relevante zoekwoorden te gebruiken, content te produceren waar mensen naar op zoek zijn en technische optimalisaties door te voeren, kun je meer organisch verkeer aantrekken en de online zichtbaarheid vergroten.

Contentmarketing
Ook nauw verwant met SEO aangezien de SEO strategie één van de lijdende factoren in de content die we uiteindelijk maken. Bij contentmarketing wordt waardevolle, relevante en consistente inhoud geproduceerd om de verschillende ​​doelgroepen te bereiken en betrekken. Je kunt denken aan artikelen, video’s, fotografie, infographics en sociale media-berichten. Maar denk ook eens outside of the box aan podcasts, webinars en evenement livestreams. Je kunt super ver gaan en dat maakt contentmarketing juist zo gaaf!

Sociale media marketing
Hierbij pas je sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn toe om jouw content te verspreiden, betrokkenheid van gebruikers te stimuleren en verkeer naar de website te leiden.

Paid marketing zoals betaald zoeken (SEA) en advertentiecampagnes
Bij Search Engine Advertising (SEA) worden zoekmachines zoals Google maar ook YouTube (toch een soort zoekmachine voor video) ingezet om bereik te genereren en verkeer naar de website te realiseren. Google Ads is het meest populaire platform hiervoor.

Daarnaast zijn er honderden andere platforms om betaalde advertentiecampagnes op te tuigen. Denk aan video-ads via Instagram en Facebook, product-advertenties op Marktplaats of Bol, display banners op populaire websites en copy ads via Quora.

E-mailmarketing
Wat ons betreft is e-mail één van de meest krachtige tools om met bestaande klanten en leads te communiceren. Je kunt goed personaliseren en met het gebruik van automatische mailtrajecten in verloop van tijd prachtige verhalen vertellen.

PR
Wat valt er onder digitale marketing? Ook public relations (PR)! Met PR probeer je jouw verhaal onder de aandacht te krijgen via derden. Denk aan traditionele media, online media en ‘influencers’. Persberichten of unieke (guerilla)campagnes zijn mooie middelen voor en nieuwswaardigheid en creativiteit zijn hier belangrijke onderdelen van.

Affiliate Marketing
Een slimme manier om de krachten te bundelen. Partners (affiliates) bieden hierbij vaak hun bereik aan in ruil voor een commissie voor elke succesvolle verkoop of lead. Neem weer het koffiemerk. Je kunt dan een blog over koffie aanbieden dat ze een mooi artikel over jou schrijven. Je kunt vervolgens tracken wanneer mensen via dat artikel op jouw website komen en koffie kopen. 10% van elke verkoop is dan voor de koffieblog.

Digital out of home (DOOH)
BIj deze vorm van digitale marketing toon je jouw product of dienst via bijvoorbeeld billboards en bushokjes aan passanten. Dit wordt steeds slimmer, waarbij de advertentieborden nu vaak digitaal zijn en dus bijvoorbeeld bewegende beelden gebruiken.

Wat valt er onder digitale marketing?

Wat valt er onder digitale marketing? Zo zie je maar dat digitale marketing een breed scala aan onderdelen bevat die bedrijven kunnen inzetten om online zichtbaarheid te vergroten, leads te genereren en conversies te stimuleren. Wij geloven hierbij in een omnichannel benadering. Van SEO en SEA tot contentmarketing en sociale media, elk onderdeel is cruciaal voor het succes van een modern bedrijf. Door de voordelen van digitale marketing te begrijpen en effectief toe te passen, kunnen bedrijven gedijen in het steeds veranderende digitale landschap.

KPI’s

Dan tot slot wat meer over ons online marketingbureau Amsterdam. Ons internet marketing bureau heeft een team van strategen, designers, developers en online marketeers in huis die verstand hebben van digitale marketing, zoals marketingstrategiebranding marketingwebdevelopment bureauonline marketingmotion design3D designgebiedsmarketingcitymarketing en community management). Meer info over ons digitale marketing bureau? Check ons marketing magazine. Wat valt er onder digitale marketing weet je nu in ieder geval!

Lees verder

bekijk al het nieuws

Design

Marketing

Marketing