22.03.2024
Push en pull strategie, het zijn twee strategieën die vooral in de marketing naamsbekendheid kennen. Door de toepasbaarheid zijn ze echter ook in andere disciplines van toepassing. Wij focussen ons vandaag echter op push en pull marketing. We laten je weten wat de strategieën zijn én wat je ermee kunt!
Wat is push en pull strategie?
Qua beginsel is het eigenlijk heel simpel en zit het ‘m al redelijk in het woord. Enerzijds heb je de push strategie. Dit omhelst alle vormen van marketing waarbij je het aanbod vergroot. Door het aanbod te vergroten wil je meer verkoop van jouw product of dienst genereren. Je duwt je product of dienst dus actief naar voren. Denk bijvoorbeeld door jouw product meer vertegenwoordigd te krijgen in het schap van een winkel, meer winkels aan te sluiten of het ook online te gaan aanbieden. B2B marketingactiviteiten zijn vaak onderdeel van deze strategie aangezien de aandacht op het vergroten van het aanbod ligt.
Anderzijds hebben we de pull strategie. Dit omhelst alle vormen van marketing waarbij je de vraagt vergroot. Ook hier wil je meer verkoop van jouw product of dienst bewerkstelligen. Denk aan toffe social content en advertentiecampagnes. In plaats van het product actief naar de klant te duwen, creëer je een aantrekkingskracht waardoor de consument naar jou toekomt. B2B marketingactiviteiten staan vaak centraal in deze strategie aangezien de aandacht op het vergroten van de vraag ligt.
Push marketing in actie
Oké, nu je het verschil weet tussen push en pull (focus op aanbod vergroten of vraag vergroten), duiken we wat dieper in de materie. Hoe ziet zo’n push strategie er daadwerkelijk uit? We nemen één van onze klanten Gkazas Olijfolie graag als voorbeeld.
Gkazas Olijfolie wil kwalitatieve olijfolie toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Dan is het vergroten van jouw aanbod natuurlijk super belangrijk. Er zijn een aantal manieren waarop Gkazas Olijofolie dat voor elkaar krijgt.
Zo wordt ontzettend de focus gelegd op de beschikbaarheid bij speciaalzaken, biologische supermarkten, kaasboeren en meer. Wekelijks worden routes gereden om potentiële verkooppunten te bezoeken en kennis te laten maken met Gkazas. Ook worden hier proeverijen georganiseerd zodat klanten kunnen kennismaken met de olijfolie.
Nog zo’n voorbeeld is de focus op allerlei horeca gelegenheden waar wordt gekookt met olijfolie, maar de olijfolie ook op tafel staat. Heerlijk bij wat brood bijvoorbeeld. Wederom een manier waarop het aanbod wordt vergroot.
Ook werkt Gkazas Olijfolie op online vlak er hard aan om zo toegankelijk mogelijk te zijn. Er wordt constant getest hoe de ervaring op de website kan worden verbeterd en er staat een update van de website op de planning om ook hier weer het product zo goed mogelijk aan te bieden. Een ander resultaat van deze experimenten én het praten met de consument, is de introductie van het Gkazas olijfolie abonnement. Maandelijks valt het blik door de brievenbus op je deurmat!
Je ziet het, door push marketing zorg je ervoor dat jouw product op alle mogelijke plekken waar jouw doelgroep komt beschikbaar is. Super belangrijk!
Pull marketing in actie
Hoe ziet de pull strategie er dan uit? Laten we voor de volledigheid ook hier focussen op Gkazas Olijfolie. Het merk is er op allerlei marketing manieren mee bezig om de beoogde doelgroep(en) op zoveel mogelijk manieren op de meest relevante momente be bereiken.
Hierbij kun je denken aan organische content via het eigen magazine, landingspagina’s, TikTok, Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn en Youtube. Ook draaien we betaalde advertentiecampagnes op deze online media en Google. Daarnaast passen we e-mailmarketing toe om huidige klanten op de hoogte te houden van wat er bij Gkazas gebeurt.
Ook kun je denken aan samenwerkingen met andere merken en mensen. Zo doen we wel eens in samenwerking met relevante Instagram accounts aan winacties. Verder zetten we nieuwswaardige updates uit om zo ook via de pers te worden gedeeld.
Dat en meer leidt ertoe dat je consumenten naar je toetrekt. Door een verhaal en ervaring rondom jouw merk te bouwen, worden mensen niet alleen aangetrokken tot je product, maar ook tot het verhaal erachter. Zo leidt pull marketing ertoe dat jouw merk zichtbaar blijft bij (potentiële) klanten. Dit leidt tot langdurige relaties en loyaliteit.
Push marketing of pull marketing?
Je vraagt je vast af voor welk strategie jij moet gaan? Het antwoord is wat ons betreft simpel: push marketing én pull marketing! Een combinatie van beide strategieën is namelijk altijd het meest effectief. Probeer letterlijk balans te vinden in het duwen en trekken.
Push en pull strategie vormt zo de basis van een krachtige marketingmix. Elk merk wil is op zoek naar meer (online) aandacht en verkoop. Het verkopen van jouw aanbod en de vraag naar jouw producten/diensten zal hier altijd een positief effect op hebben.
Hoe je dat voor elkaar gaat krijgen en wat het beste werkt, kun je alleen ondervinden door het te proberen. Ga ervoor en experimenteer! En onthoud, of je nu duwt of trekt, zorg ervoor dat je altijd de behoeften en wensen van je klanten centraal stelt.
Dan tot slot wat meer over ons online marketingbureau Amsterdam. Ons internet marketing bureau heeft een team van strategen, designers, developers en online marketeers in huis die verstand hebben van push en pull marketing, zoals marketingstrategie, branding marketing, webdevelopment bureau, online marketing, motion design, 3D design, gebiedsmarketing, citymarketing en community management). Meer info digitale marketing bureau? Check ons marketing magazine.