12.02.2024
Wat is vastgoedcommunicatie?
Gebiedsmarketing, citymarketing, omgevingscommunicatie… het zijn nogal wat termen. En dan heb je dus ook nog vastgoedcommunicatie. Maar wat is dat nou precies? Wij vertellen het je!
Wat is vastgoedcommunicatie?
Het zit ‘m een beetje in het woord… vastgoedcommunicatie (ook wel vastgoedmarketing) richt op het overbrengen van informatie met betrekking tot vastgoedprojecten en -activiteiten. Dat klinkt gemakkelijker dan het is. Je hebt namelijk een sterke communicatiestrategie nodig om via verschillende communicatiemiddelen de relevante doelgroepen te informeren, betrekken en/of overtuigen.
Daarbij komt ook kijken dat er meerdere doelen aan vastgoedcommunicatie worden verbonden. Over het algemeen is het doel om de waarde van vastgoed te optimaliseren. Echter zijn andere belangrijke onderdelen het betrekken van stakeholders, een positief imago te creëren rondom vastgoedontwikkelingen en meer klanten (bezoekers of huurders bijvoorbeeld) te realiseren.
Voorbeelden van vastgoedcommunicatie
Ons digitale marketing bureau gelooft in storytelling. Jouw vastgoed valt of staat bij een sterk verhaal dat resoneert met jouw doelgroep. Daar beginnen wij dan ook altijd met, de creatie van strategische documenten zoals een merkverhaal, huisstijl en contentstrategie inclusief SEO, ads en KPI’s. Hiermee kun je vervolgens jouw distributienetwerk klaarzetten, zoals een online omgeving en sociale kanalen.
Dan kun je aan de slag om jouw boodschap te verspreiden. Denk aan projectcommuniatie, waarbij je potentiële kopers, huurders, investeerders en lokale gemeenschappen bereikt met online campagnes, commercials of een abri-campagne. Ook is de betrokkenheid van stakeholders vaak super belangrijk bij vastgoedcommunicatie. Het actief betrekken van buurtbewoners, lokale overheden, milieuorganisaties en andere belanghebbenden is een must en draagt bij aan het verminderen van weerstand tegen vastgoedprojecten en het creëren van een positieve houding ten opzichte van de ontwikkelingen.
Tot slot werkt ons internet marketing bureau graag scenarios uit, ook negatieve scenarios. Dit wordt ook wel crisiscommunicatie genoemd. Zo zijn we voorbereid op deze situaties en weten we wat we in een specifiek geval gaan doen.
Klaar om te communiceren?
Het is duidelijk dat vastgoedcommunicatie een cruciale rol speelt in het succes van vastgoedprojecten. Wij helpen je graag effectieve communicatiestrategieën toe te passen om zo positief momentum te creëren voor jouw project(en). Ons marketing bedrijf Amsterdam doen aan marketingstrategie, branding marketing, webdevelopment bureau en online marketing. Ook biedt ons online marketingbureau Amsterdam ondersteuning in gebiedsmarketing, citymarketing en community management. Meer weten? Check ons marketing magazine!